Cele i założenia
2019-2021
PROJEKT WSPÓŁPRACY SZKÓŁ - AKCJA 229
Projekty współpracy szkół (KA229) polegają na współdziałaniu szkół z różnych krajów nad wspólnym tematem bądź problemem do rozwiązania. Projekty mają wzmacniać potencjał szkół do współpracy międzynarodowej, pozyskiwania wiedzy i umiejętności oraz stawiania czoła nowym wyzwaniom, a także wspierać międzynarodowe wymiany grup uczniów w celu podnoszenia jakości kształcenia oraz promowania takich wspólnych wartości jak wolność, włączenie społeczne, tolerancja i niedyskryminacja. Na każdym etapie realizacji projektu rekomendowane jest wykorzystywanie platformy eTwinning.
II LO realizuje dwuletni projekt pod nazwą „Jak skutecznie budować trwałe relacje interpersonalne w dobie Internetu i portali społecznościowych?” w partnerstwie z Liceul Technologic Sfantul Pantelimon Hamabarului z Bukaresztu, Instituto d’Istruzione Superiore Margherita Hack z Morlupo (Prowincja Rzym) i Şehremini Anadolu Lisesi ze Stambułu. II LO pełni role koordynatora projektu.
W wyniku działań podjętych w ramach projektu spodziewamy się uzyskać:
- podniesienie świadomości uczniów odnośnie znaczenia kontaktów bezpośrednich w funkcjonowaniu społecznym
- wykształcenie ostrożnej postawy uczniów wobec mediów społecznościowych i aktywności w Internecie
- zbudowanie umiejętności przeprowadzania badań socjologicznych (tworzenie narzędzi, analiza danych i konstruowanie wniosków)
- doskonalenie umiejętności planowania działań, przydziału zadań zgodnych z umiejętnościami i predyspozycjami, odpowiedzialności za wspólne przedsięwzięcia,
- doskonalenie umiejętności autoprezentacji oraz prezentacji swoich poglądów, ich argumentowania i obrony
- wykształcenie umiejętności ułatwiających kontakty interpersonalne w realnym świecie
- podniesienie samooceny uczniów jako niezbędnego elementu przy nawiązywaniu bezpośrednich kontaktów z innymi
- rozwinięcie kompetencji językowych poprzez bezpośrednie kontakty z rówieśnikami ze szkół zagranicznych
- organizowanie młodzieży alternatywnych form spędzania czasu wolnego jako konkurencję dla spędzania czasu w Internecie
Zamierzamy osiągnąć cele poprzez:
- badanie socjologiczne - opracowanie narzędzi badawczych na temat wpływu portali społecznościowych na życie uczniów (ankiety, wywiady pogłębione) i raport z przeprowadzonych badań
- warsztaty dla młodzieży i nauczycieli na temat tworzenia relacji, budowania własnego wizerunku, mowy ciała
- szkolenia prowadzone przez młodzież dla rówieśników
- kampanię społeczną (przygotowaną przez uczestników projektu) skierowaną do młodzieży i dorosłych na temat rozsądnego korzystania z portali społecznościowych (wykorzystanie formy dramy, filmu, plakatu)
- spotkania partnerów projektu w szkołach partnerskich (m. in. wspólne zajęcia artystyczne (wokalne, teatralne, plastyczne), tworzenie elementów kampanii społecznej)
- debatę na temat komunikacji w świecie wirtualnym i realnym
- wystawę pamiątek związanych z cenną znajomością/przyjaźnią z życia nastolatków wraz z historią tej znajomości
- propagowanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego jako kontrpropozycji dla spędzania czasu w sieci (kółka tematyczne w szkole, działania wolontariackie, inicjatywy SU)
- promocję uzdolnień i talentów jako sposobu budowania własnej wartości
Jeśli chcesz odwiedzić stronę projektu administrowaną przez szkołę turecką możesz zajrzeć TUTAJ.
WIZYTA PARTNERÓW W II LO
W dniach 18-22 listopada 2019 gościliśmy w naszej szkole partnerów projektu. Redaktorzy ze Studia Kopernik przygotowali filmowe podsumowanie ze spotkania.
DZIAŁANIA między mobilnościami
10 grudnia 2019 - Udział przedstawicieli szkoły (uczniowie:Jakub Karbownik, Kornelia Stańczyk, nauczyciele:Koryna Warzecha, Monika Michaliszyn) w Konferencji promocyjno-informacyjnej programu Erasmus+ w Opolu zorganizowanej przez Regionalny Punkt Informacyjny FRSE w Opolu.
Luty 2020 - akcja informacyjna w szkole na temat zagrożeń występujących w sieci - plakaty, hasła, filmy promujące bezpieczne korzystanie z Internetu.
27 lutego 2020 - spotkanie filmowe grupy projektowej. Projekcja filmu Jana Komasy "Sala Samobojców" oraz zajęcia wokół poruszonej w filmie tematyki.
20 maja 2020 - wirtualne spotkanie partnerów projektu dedykowane uczniom, którzy nie mogli wziąć udziału w planowanej na marzec wizycie w szkole tureckiej.
27 maja 2020 - wirtualne warsztaty dla grupy projektowej - zajęcia w języku angielskim na podstawie książki Benjamina Zephaniaha "Refugee boy"
Wśród uczestników projektu ogłoszono konkurs na plakat dotyczący różnorodności kulturowej w świecie inspirowany w/w lekturą. Zgłoszone prace można zobaczyć TUTAJ
21 października 2020 - wirtualne zajęcia dla uczestników projektu moderowane przez Austina Sheils z II LO
20 listopada 2020 - wirtualne zajęcia moderowane przez partnerów ze szkoły tureckiej
27 listopada 2020 - rozstrzygnięcie konkursu na plakat, którego motywem przewodnim stała się idea „Diversity” czyli „Różnorodności”. Konkurs ten związany był z lekturą książki zatytułowanej „Refugee Boy” autorstwa Benjamina Zephaniah, która dotykała ważnego problemu statusu mniejszości narodowych we współczesnym świecie, imigracji, poczucia izolacji w nowych warunkach oraz problemów z adaptacją w nowej społeczności. Uczniowie, za pomocą plakatu poproszeni zostali o jak najlepsze wyrażenie tego czym jest szeroko pojmowana tolerancja wobec innej, obcej kultury obserwowanej z dwóch pozycji – rodzimych mieszkańców jak i przybyszów czyli przedstawicieli mniejszości narodowych. W konkursie wzięło udział 17 uczniów ze szkół w Turcji, Rumunii, Włoch oraz naszego liceum. Uczniowie wykazali się głębokim zrozumieniem oraz wyczuciem tematu. Prace zachęcały pozytywnym przekazem otwartości, chęci akceptacji oraz wyjścia naprzeciw tym, którzy czują się często odrzuceni, gorsi czy wręcz na marginesie społecznym. Trzy najlepsze prace zostały wyłonione na podstawie głosowania online, w którym łącznie wzięło udział 93 uczestników. Oto zwycięzcy: I miejsce: Valeria Crobeddu (Włochy), II miejsce: Ozge Kara (Turcja) oraz III miejsce: Patrycja Asmasn (Polska). Serdecznie gratulujemy!!!
4 grudnia 2020 - wirtualne zajęcia moderowane przez partnerów ze szkoły rumuńskiej na temat budowania relacji interpersonalnych.
Dnia 25 lutego 2021 r. kolejny już raz mieliśmy przyjemność uczestniczyć w spotkaniu online wraz z uczniami i nauczycielami szkół w Turcji, Włoszech i Rumunii, z którymi realizujemy projekt Eramsus+. Tym razem motywem przewodnim spotkania prowadzonego przez p. Cinzię Solfiti ze szkoły włoskiej stało się pojęcie „Mindfulness”, dzięki któremu mogliśmy wymienić się opiniami na temat sposobów relaksowania się, świadomego przeżywania swojego życia oraz skupienia się na wykonywanych zadaniach. Spotkanie odbyło się jak zawsze na platformie GoogleMeet. Dzięki pracy w grupach mogliśmy bliżej poznać naszych partnerów, podzielić się doświadczeniami, a poza tym wszystkim wspólnie pożartować i pośmiać się. Już czekamy na kolejne spotkanie za miesiąc!
W dniu 29 listopada 2021 r. odbyła się nasza pierwsza międzynarodowa debata oxfordzka w języku angielskim zatytułowana: ‘The most effective way to build a lasting relationship is face-to-face communication’.
Debata została zorganizowana w ramach projektu Erasmus+ realizowanego w naszej szkole. Dzięki transmisji internetowej wydarzenie obserwowali nasi partnerzy z Włoch, Turcji i Rumunii.
W debacie udział wzięli: (drużyna strony Proposition) Daria Ołdak, Nina Syrek, Jan Oronowicz, Mateusz Namyślak oraz (drużyna strony Opposition) Bartosz Mińczuk, Aleksandra Jakubczyk, Dominika Piekielny oraz Jakub Karbownik. Rolę Marszałka debaty pełnił p. Austin Sheils. Uczniowie świetnie się przygotowali zarówno językowo jak i merytorycznie – stąd jury, w składzie: przewodniczący jury – p. Arkadiusz Małachowski; p. Koryna Warzecha, p. Monika Michaliszyn (obydwie panie są koordynatorkami projektu Eramsus+ w szkole) oraz p. Marzanna Gądek-Radwanowska miało naprawdę trudne zadanie. Debatę ostatecznie wygrała strona Opposition, a tytuł Najlepszego Mówcy zdobyła Dominika Piekielny (głosami publiczności) i Jakub Karbownik (głosami jury). Serdecznie gratulujemy!