ERASMUS+

Cele i założenia

2019-2021

PROJEKT WSPÓŁPRACY SZKÓŁ - AKCJA 229

Projekty współpracy szkół (KA229) polegają na współdziałaniu szkół z różnych krajów nad wspólnym tematem bądź problemem do rozwiązania. Projekty mają wzmacniać potencjał szkół do współpracy międzynarodowej, pozyskiwania wiedzy i umiejętności oraz stawiania czoła nowym wyzwaniom, a także wspierać międzynarodowe wymiany grup uczniów w celu podnoszenia jakości kształcenia oraz promowania takich wspólnych wartości jak wolność, włączenie społeczne, tolerancja i niedyskryminacja. Na każdym etapie realizacji projektu rekomendowane jest wykorzystywanie platformy eTwinning.

II LO realizuje dwuletni projekt pod nazwą „Jak skutecznie budować trwałe relacje interpersonalne w dobie Internetu i portali społecznościowych?” w partnerstwie z Liceul Technologic Sfantul Pantelimon Hamabarului z Bukaresztu, Instituto d’Istruzione Superiore Margherita Hack z Morlupo (Prowincja Rzym) i Şehremini Anadolu Lisesi ze Stambułu. II LO pełni role koordynatora projektu.

W wyniku działań podjętych w ramach projektu spodziewamy się uzyskać:

- podniesienie świadomości uczniów odnośnie znaczenia kontaktów bezpośrednich w funkcjonowaniu społecznym

- wykształcenie ostrożnej postawy uczniów wobec mediów społecznościowych i aktywności w Internecie

- zbudowanie umiejętności przeprowadzania badań socjologicznych (tworzenie narzędzi, analiza danych i konstruowanie wniosków)

- doskonalenie umiejętności planowania działań, przydziału zadań zgodnych z umiejętnościami i predyspozycjami, odpowiedzialności za wspólne przedsięwzięcia,

- doskonalenie umiejętności autoprezentacji oraz prezentacji swoich poglądów, ich argumentowania i obrony

- wykształcenie umiejętności ułatwiających kontakty interpersonalne w realnym świecie

- podniesienie samooceny uczniów jako niezbędnego elementu przy nawiązywaniu bezpośrednich kontaktów z innymi

- rozwinięcie kompetencji językowych poprzez bezpośrednie kontakty z rówieśnikami ze szkół zagranicznych

- organizowanie młodzieży alternatywnych form spędzania czasu wolnego jako konkurencję dla spędzania czasu w Internecie

Zamierzamy osiągnąć cele poprzez:

- badanie socjologiczne - opracowanie narzędzi badawczych na temat wpływu portali społecznościowych na życie uczniów (ankiety, wywiady pogłębione) i raport z przeprowadzonych badań

- warsztaty dla młodzieży i nauczycieli na temat tworzenia relacji, budowania własnego wizerunku, mowy ciała

- szkolenia prowadzone przez młodzież dla rówieśników

- kampanię społeczną (przygotowaną przez uczestników projektu) skierowaną do młodzieży i dorosłych na temat rozsądnego korzystania z portali społecznościowych (wykorzystanie formy dramy, filmu, plakatu)

- spotkania partnerów projektu w szkołach partnerskich (m. in. wspólne zajęcia artystyczne (wokalne, teatralne, plastyczne), tworzenie elementów kampanii społecznej)

- debatę na temat komunikacji w świecie wirtualnym i realnym

- wystawę pamiątek związanych z cenną znajomością/przyjaźnią z życia nastolatków wraz z historią tej znajomości

- propagowanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego jako kontrpropozycji dla spędzania czasu w sieci (kółka tematyczne w szkole, działania wolontariackie, inicjatywy SU)

- promocję uzdolnień i talentów jako sposobu budowania własnej wartości

Jeśli chcesz odwiedzić stronę projektu administrowaną przez szkołę turecką możesz zajrzeć TUTAJ.


WIZYTA PARTNERÓW W II LO

W dniach 18-22 listopada 2019 gościliśmy w naszej szkole partnerów projektu. Redaktorzy ze Studia Kopernik przygotowali filmowe podsumowanie ze spotkania.


DZIAŁANIA między mobilnościami

10 grudnia 2019 - Udział przedstawicieli szkoły (uczniowie:Jakub Karbownik, Kornelia Stańczyk, nauczyciele:Koryna Warzecha, Monika Michaliszyn) w Konferencji promocyjno-informacyjnej programu Erasmus+ w Opolu zorganizowanej przez Regionalny Punkt Informacyjny FRSE w Opolu.

Luty 2020 - akcja informacyjna w szkole na temat zagrożeń występujących w sieci - plakaty, hasła, filmy promujące bezpieczne korzystanie z Internetu.

27 lutego 2020 - spotkanie filmowe grupy projektowej. Projekcja filmu Jana Komasy "Sala Samobojców" oraz zajęcia wokół poruszonej w filmie tematyki.

20 maja 2020 - wirtualne spotkanie partnerów projektu dedykowane uczniom, którzy nie mogli wziąć udziału w planowanej na marzec wizycie w szkole tureckiej.

27 maja 2020 - wirtualne warsztaty dla grupy projektowej - zajęcia w języku angielskim na podstawie książki Benjamina Zephaniaha "Refugee boy"

Wśród uczestników projektu ogłoszono konkurs na plakat dotyczący różnorodności kulturowej w świecie inspirowany w/w lekturą. Zgłoszone prace można zobaczyć TUTAJ

21 października 2020 - wirtualne zajęcia dla uczestników projektu moderowane przez Austina Sheils z II LO

20 listopada 2020 - wirtualne zajęcia moderowane przez partnerów ze szkoły tureckiej

27 listopada 2020 - rozstrzygnięcie konkursu na plakat, którego motywem przewodnim stała się idea „Diversity” czyli „Różnorodności”. Konkurs ten związany był z lekturą książki zatytułowanej „Refugee Boy” autorstwa Benjamina Zephaniah, która dotykała ważnego problemu statusu mniejszości narodowych we współczesnym świecie, imigracji, poczucia izolacji w nowych warunkach oraz problemów z adaptacją w nowej społeczności. Uczniowie, za pomocą plakatu poproszeni zostali o jak najlepsze wyrażenie tego czym jest szeroko pojmowana tolerancja wobec innej, obcej kultury obserwowanej z dwóch pozycji – rodzimych mieszkańców jak i przybyszów czyli przedstawicieli mniejszości narodowych. W konkursie wzięło udział 17 uczniów ze szkół w Turcji, Rumunii, Włoch oraz naszego liceum. Uczniowie wykazali się głębokim zrozumieniem oraz wyczuciem tematu. Prace zachęcały pozytywnym przekazem otwartości, chęci akceptacji oraz wyjścia naprzeciw tym, którzy czują się często odrzuceni, gorsi czy wręcz na marginesie społecznym. Trzy najlepsze prace zostały wyłonione na podstawie głosowania online, w którym łącznie wzięło udział 93 uczestników. Oto zwycięzcy: I miejsce: Valeria Crobeddu (Włochy), II miejsce: Ozge Kara (Turcja) oraz III miejsce: Patrycja Asmasn (Polska). Serdecznie gratulujemy!!!

4 grudnia 2020 - wirtualne zajęcia moderowane przez partnerów ze szkoły rumuńskiej na temat budowania relacji interpersonalnych.


Dnia 25 lutego 2021 r. kolejny już raz mieliśmy przyjemność uczestniczyć w spotkaniu online wraz z uczniami i nauczycielami szkół w Turcji, Włoszech i Rumunii, z którymi realizujemy projekt Eramsus+. Tym razem motywem przewodnim spotkania prowadzonego przez p. Cinzię Solfiti ze szkoły włoskiej stało się pojęcie „Mindfulness”, dzięki któremu mogliśmy wymienić się opiniami na temat sposobów relaksowania się, świadomego przeżywania swojego życia oraz skupienia się na wykonywanych zadaniach. Spotkanie odbyło się jak zawsze na platformie GoogleMeet. Dzięki pracy w grupach mogliśmy bliżej poznać naszych partnerów, podzielić się doświadczeniami, a poza tym wszystkim wspólnie pożartować i pośmiać się. Już czekamy na kolejne spotkanie za miesiąc!


W dniu 29 listopada 2021 r. odbyła się nasza pierwsza międzynarodowa debata oxfordzka w języku angielskim zatytułowana: ‘The most effective way to build a lasting relationship is face-to-face communication’.

Debata została zorganizowana w ramach projektu Erasmus+ realizowanego w naszej szkole. Dzięki transmisji internetowej wydarzenie obserwowali nasi partnerzy z Włoch, Turcji i Rumunii.

W debacie udział wzięli: (drużyna strony Proposition) Daria Ołdak, Nina Syrek, Jan Oronowicz, Mateusz Namyślak oraz (drużyna strony Opposition) Bartosz Mińczuk, Aleksandra Jakubczyk, Dominika Piekielny oraz Jakub Karbownik. Rolę Marszałka debaty pełnił p. Austin Sheils. Uczniowie świetnie się przygotowali zarówno językowo jak i merytorycznie – stąd jury, w składzie: przewodniczący jury – p. Arkadiusz Małachowski; p. Koryna Warzecha, p. Monika Michaliszyn (obydwie panie są koordynatorkami projektu Eramsus+ w szkole) oraz p. Marzanna Gądek-Radwanowska miało naprawdę trudne zadanie. Debatę ostatecznie wygrała strona Opposition, a tytuł Najlepszego Mówcy zdobyła Dominika Piekielny (głosami publiczności) i Jakub Karbownik (głosami jury). Serdecznie gratulujemy! 

A oto filmowy zapis debaty.


MOBILNOŚĆ WIRTUALNA - ISTAMBUŁ (TURCJA) (13-17.12.2021)

W związku z przedłużającymi się ograniczeniami sanitarnymi zdecydowaliśmy się zamienić formę mobilności zagranicznej do Turcji na zdalną.

Organizatorzy spotkania partnerskiego z tureckiego licem  Şehremini Anadolu Lisesi zadbali o różnorodny i atrakcyjny program. Zaproponowali nam wirtualny spacer po szkole, mogliśmy obserwować lekcje języka angielskiego i niemieckiego, wzięliśmy udział w warsztatach tanecznych i plastycznych (kaligrafii oraz szycia). Poznaliśmy również ceremoniał parzenia kawy po turecku i uczestniczyliśmy w pięknym koncercie, w którym zaprezentowano między innymi muzykę tradycyjną. Uczniowie zabrali nas również na spacer po mieście, by pokazać nam najpiękniejsze miejsca, takie jak Błękitny Meczet (jeden z najwspanialszych przykładów „klasycznego okresu” sztuki islamskiej w Turcji), Hagia Sophia (najważniejsze dzieło architektury bizantyjskiej), ważny ośrodek sztuki klasycznej Caferağa Medrese, Wielki Bazar (słynne miejsce handlu) oraz Wieżę Galaty zwaną również Wieżą Chrystusa czy serce nowoczesnego Stambułu – plac Taksim Maydani z licznymi restauracjami, sklepami i hotelami.

W ciągu tych kilku dni wraz z naszymi partnerami z Turcji, Włoch i Rumunii wykonywaliśmy wspólne zadania i ćwiczenia, dzieliliśmy się wrażeniami i opiniami za pomocą dostępnych narzędzi telekomunikacyjnych. Mimo bardzo przyjemnej atmosfery i owocnej pracy jesteśmy przekonani, że nic nie zastąpi prawdziwych relacji face to face! Grupa uczniów i nauczycieli pracujących stacjonarnie w naszej szkole może to potwierdzić z całą pewnością! W składzie znaleźli się uczniowie: Joanna Koszela, Martyna Bednarczyk, Bartosz Mińczuk, Dominika Piekielny oraz Daria Ołdak i nauczyciele: Monika Michaliszyn, Koryna Warzecha oraz Austin Sheils.

Więcej zdjęć TUTAJ


MOBILNOŚĆ DO WŁOCH

W dniach 13-18 lutego 2022 grupa uczniów i nauczycieli zrealizowała planowany od dawna wyjazd do szkoły włoskiego partnera projektu. Pokonaliśmy wreszcie wszystkie przeszkody wynikające z trwającej od długich miesięcy pandemii, spełniliśmy wszystkie wymagania formalne i spotkanie doszło do skutku. Przez 5 dni wraz z partnerami rumuńskimi byliśmy gośćmi Instituto d’Istruzione Superiore Margherita Hack z Morlupo (Prowincja Rzym). Organizator przygotował atrakcyjny program sprzyjający nawiązywaniu i utrwalaniu relacji interpersonalnych, co jest głównym założeniem projektu „Twarzą w twarz…”, a w czasach ograniczania kontaktów wymuszonego przez koronawirusa, stało się istotniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Po długich miesiącach współpracy online w końcu mieliśmy okazję podjąć wspólne działania „na żywo”. Niestety, nasi partnerzy z Turcji nie mieli tyle szczęścia, mogli dołączyć do nas tylko wirtualnie, co nie przeszkodziło im jednak w aktywnym uczestnictwie w proponowanych zajęciach.

W programie znalazły się m.in. bardzo ciekawe warsztaty, podczas których uczniowie zastanawiali się nad istotą przyjaźni i cech, które powinien posiadać przyjaciel. Pracowali oczywiście w grupach międzynarodowych, a językiem roboczym był angielski. Mieli tu też możliwość wykorzystania swoich umiejętności plastycznych oraz kształcenia umiejętności pracy w grupie i prezentacji na forum. Uczestnicy wysoko ocenili również warsztaty kirigami, podczas których wykonywali makietę rzymskiego Koloseum. Było to duże wyzwanie, gdyż wymagało wyobraźni, precyzji i cierpliwości, ale efekty były bardzo interesujące.

Uczestnicy  mobilności spędzali wspólnie czas nie tylko podczas zajęć w szkole, ale także podczas wycieczek. Mieliśmy okazję zobaczyć najważniejsze zabytki Rzymu oraz poznać atrakcje turystyczne Rignano Flaminio (m.in.katakumby Św. Teodory z IV-V wieku) i Sant Oreste (imponujący przeciwatomowy bunkier Monte Soratte z czasów II wojny światowej). Gościliśmy również w siedzibach lokalnych władz tych malowniczych miejscowości. Wszędzie byliśmy witani bardzo serdecznie, z zaciekawieniem odkrywaliśmy włoski styl życia, w tym wspaniałą kuchnię! Nie zabrakło również wspólnej zabawy tanecznej przy różnorodnej muzyce słuchanej przez młodych w Polsce, Włoszech i Rumunii.

Kilkudniowe spotkanie twarzą w twarz zaowocowało nowymi znajomościami i zacieśniło zawarte wcześniej. Nikt z uczestników mobilności nie ma wątpliwości, że to o wiele lepszy sposób na budowanie trwałych więzi niż kontakty via Internet! Nie możemy się doczekać kolejnego spotkania w Rumunii!

II LO reprezentowali uczniowie: Martyna Bednarczyk, Joanna Koszela, Bartosz Mińczuk, Daria Ołdak, Jan Oronowicz, Dominika Piekielny i Nina Syrek oraz nauczyciele: Monika Michaliszyn, Austin Sheils i Koryna Warzecha. 

Więcej zdjęć TUTAJ


SPOTKANIE PARTNERÓW W RUMUNII

Projekt Erasmus+ w II LO ma bardzo praktyczny wymiar – po raz kolejny mogliśmy wybrać się w podróż, podszlifować język angielski oraz spotkać się „twarzą w twarz” z partnerami naszego projektu, czyli nauczycielami i uczniami ze szkoły w Turcji oraz gospodarzami wizyty – szkołą Sfantuli Pantelimon w Bukareszcie. Szkoła włoska tym razem była z nami wirtualnie, na wybranych zajęciach. Wizyta trwała od 20-25 marca, uczestniczyli w niej uczniowie klas drugich oraz trzecich (2D, 3E, 3F, 3G), a także nauczyciele: p. Kinga Dębska, p. Austin Sheils oraz koordynator projektu p. Monika Michaliszyn. Różnorodność zajęć pozwalała każdemu z uczestników znaleźć coś dla siebie, program zawierał elementy kulturowe, historyczne, geograficzne i oczywiście praktyczne zajęcia pozwalające kształtować umiejętności niezbędne w budowaniu relacji. Podczas wizyty uczniowie mogli więc wziąć udział w warsztatach poświęconych komunikacji interpersonalnej przeprowadzonych przez profesjonalistów; odbyć fascynujący spacer po mieście w formie Treasure Hunt, odwiedzić ciekawe muzea (np. Muzeum Zmysłów) oraz wybrać się w Karpaty, aby stanąć oko w oko z hrabią Drakulą. Dodatkowym bonusem było oczywiście szlifowanie języka angielskiego jako języka roboczego projektu. Wizyta ta z tak bogatym programem zajęć wymagała od uczestników dużego zaangażowania, w czym uczniowie naszej szkoły byli po raz kolejny najlepsi.

 Ta mobilność zamyka pewien etap w realizacji naszego projektu, którym były wspólne spotkania w każdej ze szkół. Ale nasz projekt trwa nadal – wciąż pozostały jeszcze ciekawe zadania do zrealizowania, które na pewno będą niecodzienną przygodą już na miejscu, w naszej szkole. Wspomnienia z wizyt pozostaną jednak z nami jeszcze na długi czas. 


Więcej zdjęć TUTAJ

Hej!

Wykorzystujemy ciasteczka, by powiadomić was o wykorzystaniu ciasteczek oraz ustostępniać opcje dostępności dla osób niepełnosprawnych. Możesz wyłączyć ich obsługę dla tej strony w przeglądarce, lecz wspomniane udogodnienia nie będą działać poprawnie.
System shutdown

System shutdown

substr(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in file /home/lo2kk/domains/lo2kk.edu.pl/public_html/config/init.php on line 52