OCAL POETĘ
Program eTwinning – europejska społeczność szkolna http://www.etwinning.pl/
eTwinning to społeczność szkolna, gromadząca szkoły i przedszkola z całej Europy (i nie tylko) współpracująca za pomocą mediów elektronicznych. eTwinning to również doskonalenie zawodowe nauczycieli. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy ponad granicami - współdziałają, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki. eTwinning poszerza zakres pedagogicznych możliwości oferowanych uczniom i nauczycielom, motywuje do nauki i otwarcia na Europę. Program zgromadził już ponad 310 tysięcy nauczycieli ze 140 tysięcy szkół, którzy łącznie pracują przy ponad 34 tysiącach różnorodnych projektów rocznie.Od września 2014 roku, istnieje również możliwość realizacji projektów wyłącznie z udziałem partnerów z tego samego kraju.
Pierwszym projektem tego typu w naszej szkole jest projekt „Ocal poetę” koordynowany przez Annę Kolasę-Kurek.
Projekt ma na celu przede wszystkim zachęcić uczniów do samodzielnych poszukiwań informacji dotyczących wskazanych poetów (np. Miłosz, Szymborska, Różewicz) oraz pomóc w rozbudzaniu autentycznych pasji czytelniczych. Naszym partnerem jest Akademickie Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu. Nauczyciele biorący udział w projekcie umieścili na platformie e-Twinnig esej uczniowski (na temat życia i twórczości Tadeusza Różewicza), który stanowi punkt wyjścia do indywidualnych poszukiwań informacji związanych z treścią eseju. Rezultatem działań uczniów jest samodzielne napisanie analiz, interpretacji, esejów na temat wierszy, biografii, kontekstów. Zgromadzone prace zostaną opublikowane w formie książki elektronicznej i/lub hipertekstu.
The Walls Around Us
Projekt „The Walls Around Us” odbywał się na platformie internetowej programu eTwinning w terminie styczeń-czerwiec 2016. Realizowały go szkoły: nasze liceum oraz Lycée Kleber ze Strasbourga. Motywem przewodnim było pojęcie muru – jako przestrzeni artystycznej, fizycznego odgrodzenia się od problemów społecznych oraz mur mentalny – istniejący w ludzkiej świadomości. W związku z tym wszystkie działania podejmowane w trakcie projektu miały odniesienie do tego pojęcia. Językiem roboczym projektu był język angielski. Uczniowie spotykali się na platformie eTwinningowej, aby się poznać oraz wymieniać poglądy na związane z projektem tematy. W ramach projektu odbył się również wyjazd do Domu Św. Karola w Koźlu, aby porozmawiać z pracownikami i podopiecznymi tego miejsca o murach pomiędzy osobami w pełni sprawnymi, a niepełnosprawnymi, z czego powstał materiał w formie filmowego reportażu. Każde podejmowane działanie dawało uczniom możliwość rozwoju – językowego, społecznego, historycznego oraz pomagało pokonywać w wypadku niektórych – mury istniejące w nich samych (a związane min. lękiem przed osobami niepełnosprawnymi).
Meet Me at My School
Dzięki nowoczesnej platformie internetowej eTwinning po raz kolejny nasza szkoła może wziąć udział w projekcie edukacyjnym wraz z dwoma szkołami europejskimi. Tym razem są to szkoły Harms – Schule z Niemiec oraz Osnova Škola Molve z Chorwacji. Projekt „Meet Me at My School” (tak brzmi jego tytuł) jest oparty na wymianie doświadczeń ze szkolnego podwórka – czyli prezentacja trzech szkół w formie alfabetu, gdzie każda litera opisuje jakiś wybrany aspekt z życia szkoły. W terminie od marca do czerwca 2017 prezentacje trzech szkół są uzupełniane o kolejne litery, a materiały stale umieszczane na wspólnej platformie TwinSpace. Projekt ma również na celu podzielenie się dobrą praktyką w pracy i funkcjonowaniu poszczególnych szkół, ciekawych metod stosowanych przez nauczycieli oraz zajęć oferowanych uczniom. W projekcie bierze udział 15 uczniów, którzy w niesamowicie twórczy oraz innowacyjny sposób tworzą swoje prezentacje poszczególnych liter, co już na samym początku projektu budzi ogromny podziw ze strony pozostałych szkół. Koordynatorem projektu z ramienia szkoły jest nauczyciel języka angielskiego, pani M. Michaliszyn.
Teacher for a day
Projekt był realizowany od listopada 2017 roku pod kierunkiem Moniki Michaliszyn. Klasa 1C współpracowała z kolegami ze szkół we Włoszech, Serbii, Turcji i Czechach. Celem było przeprowadzenie zajęć w języku angielskim na podstawie konspektu powstającego w trakcie projektu. Projekt otrzymał Krajową Odznakę Jakości e-Twinning.