INFORMACJE OD PEDAGOGA

DRODZY RODZICE

" Rodzice są jak ogrodnicy, którzy kupują nasiona.

Tyle, że w przypadku dzieci nie ma takich ładnych torebeczek, gdzie widać, 

co z każdego nasionka wyrośnie i instrukcji jak się o to nasionko troszczyć.

Wszystko jest wymieszane, wsadza się rękę do worka i bierze co popadnie.

Gdy rodzice zaczynają hodować swoje nasionko,

to mogą mieć marzenie, by wyrósł z niego dąb.

Ale może się okazać, że zasadzili bratek.

I wtedy rodzic, który się uprze przy dębie, będzie próbował z bratka zrobić dąb.

A w rezultacie nie będzie ani dębu, ani bratka.

Wyhoduje jakąś hybrydę, coś bardzo nieszczęśliwego.

I skrzywdzi to nasienie.

Mądry rodzic w takiej sytuacji dowie się jak hodować bratki,

i zrobi wszystko, by jego bratek był jak najbardziej udany ".

 Przypominamy o możliwości korzystania z konsultacji, porad, warsztatów, spotkań  i innych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, realizowanych zarówno indywidualnie, jak i grupowo.

 Zapraszamy także do uczestnictwa w programie " Szkoła dla Rodziców i Wychowawców", prowadzonego w naszej szkole cyklicznie ( w wybranym semestrze roku szkolnego) Informacje zwrotne adresatów wszystkich, realizowanych dotąd edycji programu pokazują, jak ważne i potrzebne są tego typu zajęcia. Warto podkreślić, że uczestnikami spotkań mogą być zarówno rodzice pragnący wzmocnić swoje wychowawcze umiejętności, przychodzący niejako profilaktycznie, jak i tacy, którzy przeżywają pewne problemy czy trudności. Istotne jest jedynie wcześniejsze zgłoszenie do realizatora programu - pedagoga szkolnego.

 Poniżej zamieszczamy krótki opis wspomnianych spotkań, realizowanych w formie warsztatów psychoedukacyjnych, rozwijających kompetencje rodzicielskie i wychowawcze. 

  "Szkoła dla Rodziców i Wychowawców" 

  "Szkoła dla Rodziców i Wychowawców" to program spotkań dla każdego, kto szuka sposobu na nawiązanie głębszych i cieplejszych relacji z dziećmi lub wychowankami. Główne motto Szkoły dla Rodziców i Wychowawców brzmi: Wychowywać to kochać i wymagać.  

Głównym celem programu jest wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie  w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. To także nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. 

Ucząc umiejętności otwartego porozumiewania się w rodzinie program jednocześnie przyczynia się do budowania silnej więzi między rodzicami a dziećmi, co (zgodnie z wynikami badań J. D. Hawkinsa) sprawia, że jest on także programem profilaktycznym. Szkoła dla Rodziców i Wychowawców uczy nie tyle „metod" co budowania relacji w duchu podmiotowości i dialogu.

Tematyka zajęć:

Część pierwsza, podstawowa obejmuje m.in tematykę budowania relacji dorosły - dziecko, 

a w tym: świadomość własnych celów wychowania, wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane; rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć, aktywne, wspierające słuchanie; motywowanie do współdziałania, umiejętność stawiania jasnych granic 

i wymagań, modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań. Ponadto na zajęciach kładziemy nacisk na uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole, wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka, budowanie realnego poczucia własnej wartości, konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.

Metoda: Zajęcia mają charakter warsztatów psychologicznych, składają się z krótkich omówień i wprowadzeń tematycznych, a także z adekwatnych ćwiczeń, dramy, debaty. Cennym elementem uczącym jest wymiana doświadczeń między uczestnikami oraz praktyczne wypróbowywanie nowych umiejętności w postaci zadań domowych. 

Adresaci programu:

• rodzice

• nauczyciele, wychowawcy  

Całość stanowi cykl cotygodniowych, popołudniowych spotkań, które odbywają się raz w tygodniu po 3 godziny - w grupach do 15 osób ( w naszej szkole zajęcia realizowane są każdego roku, najczęściej w pierwszym półroczu )


REALIZOWANE PROGRAMY PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

 ( propozycje cyklicznych zajęć adresowanych do rodziców i uczniów, jedynym warunkiem uczestnictwa jest wcześniejsze zgłoszenie do pedagoga szkolnego )

"SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW"-warsztaty psychoedukacyjne prowadzone przez pedagoga szkolnego, podnoszące kompetencje wychowawcze rodziców

 i wychowawców, uczące nie tyle „metod", co budowania relacji w duchu podmiotowości i dialogu. Głównym celem programu jest wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z młodzieżą, nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku, budowanie satysfakcjonujących relacji, dających zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. Główne motto Szkoły dla Rodziców i Wychowawców brzmi: Wychowywać to kochać i wymagać.

Elementy programu " SPRAWY ISTOTNE I WAŻNE"-warsztaty psychoedukacyjne w małych grupach, adresowane do młodzieży, będące częścią autorskiego programu profilaktyczno-wychowawczego pedagoga szkolnego. Program profilaktyczno-wychowawczy “Sprawy istotne i ważne” powstał przy współudziale młodzieży licealnej i od wielu lat jest systematycznie konfrontowany z jej oczekiwaniami (analiza pierwszej konfrontacji, w oparciu o wyniki badań, znajduje się w artykule autora programu p.t. ”Świat życia licealisty. Z doświadczeń pedagoga szkolnego”) Nazwa programu wiąże się z możliwością wyboru przez młodzież tematów spotkań ( takich, które zostają wskazane jako szczególnie" istotne i ważne", a tym samym warte poruszania w szkole)

Program pracy grupy "VOLONTARIUS"- założona przez pedagoga i prowadzona przez blisko 20 lat grupa łączy pokolenia, promuje ideę integracji z osobami niepełnosprawnymi, seniorami, dziećmi i młodzieżą potrzebującą wsparcia, prowadzi szereg działań na rzecz zaprzyjaźnionych placówek z terenu miasta i okolic. Na wniosek współpracujących organizacji grupa wraz z opiekunem otrzymała liczne nagrody i wyróżnienia (m.in..nagroda Ministra Pracy i Polityki Społecznej za wybitne, nowatorskie rozwiązania w zakresie pomocy społecznej - na wniosek MOPS) Grupa posiada własne, wypracowane przez lata metody pracy, m.in.autorskie programy, projekty i przedsięwzięca, także propozycje szkoleń (warsztaty o tematyce psychologiczno-pedagogicznej, spotkania poruszające specyfikę pracy z osobami niepełnosprawnymi, seniorami, dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych itp.) 

Program "NARKOTYKI - sprawa rodziny"- adresowany do rodziców, prowadzony przez pedagoga w formie zajęć psychoedukacyjnych, jego celem jest zmniejszenie zjawiska uzależnień wśród młodzieży szkolnej oraz inspirowanie rodziców do pogłębienia wiedzy z zakresu profilaktyki. Ważnym przesłaniem programu jest motto "Bliżej siebie-dalej od narkotyków"

Elementy programu "ARS, CZYLI JAK DBAĆ O MIŁOŚĆ"- realizowany w małych grupach przez pedagoga szkolnego, w formie warsztatów w zakresie przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym. Jego celem jest dotarcie z przekazem edukacyjnym i ograniczenie używania substancji psychoaktywnych przez młodzież w wieku prokreacyjnym. 

Rządowy program pomocy uczniom "WYPRAWKA SZKOLNA" - W ramach programu udzielana jest pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym podręczników do kształcenia specjalnego. Dotyczy uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

DOSTOSOWANIE WARUNKÓW I FORMY PRZEPROWADZANIA EGZAMINU MATURALNEGO

Możliwe sposoby dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego wskazane są w komunikacie dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, publikowanym każdego roku na przełomie sierpnia i września. 

Zdający uprawnieni do dostosowania:

• posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność

• posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym

• posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania

• chorzy lub niesprawni czasowo

• posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, 

    o specyficznych trudnościach w uczeniu się, w tym: z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią

• objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na:

a. trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą

b. zaburzenia komunikacji językowej

c. sytuację kryzysową lub traumatyczną

• o którym mowa w art. 94a ust. 1a ustawy (cudzoziemiec), któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu

Dostosowanie formy egzaminu maturalnego polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy dostosowanych do potrzeb i możliwości zdających.

Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu maturalnego polega między innymi na:

a. zminimalizowaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym zdającego

b. zapewnieniu zdającemu miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych

c. wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych

d. odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu maturalnego

e. ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminu maturalnego, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2 ustawy, uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne zdającego

f. zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu maturalnego nauczyciela wspomagającego zdającego w czytaniu lub pisaniu1 lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym lub pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych.

Bliższe informacje dotyczące możliwych sposobów dostosowania warunków i formy egzaminu maturalnego, terminów składania deklaracji, koniecznych dokumentów, zaświadczeń i opinii uzyskasz bezpośrednio u pedagoga szkolnego ( lub w komunikacie dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, publikowanym każdego roku )


PLACÓWKI SPECJALISTYCZNE I POMOCOWE

Publiczna Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna

ul. Skarbowa 4, Kędzierzyn - Koźle

tel. 77 482 12 26

od poniedziałku do czwartku w godz. 7.30 - 17.00

w piątek w godz. 7.30 - 15.00

 Poradnia Zdrowia Psychicznego

dla Dzieci i Młodzieży

ul. Judyma 4, Kędzierzyn - Koźle

tel. 77 403 63 71

Powiatowe Centrum Pomocy w Rodzinie

ul. Skarbowa 4 Kędzierzyn - Koźle

Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie

ul. Skarbowa 4 Kędzierzyn - Koźle

tel. 77 481 02 82,77 483 38 78

Punkt konsultacyjny dla osób dotkniętych problemem narkomanii i ich rodzin

ul. Skarbowa 4, Kędzierzyn - Koźle, pokój nr 16

Grupa dla osób uzależnionych od środków psychoaktywnych

ul. Racławicka l, Kędzierzyn - Koźle, przychodnia B - MED

czwartek 15-30-19.30

tel. 77 4824752

 Poradnia Terapii Uzależnień

ul. Racławicka 1, Kędzierzyn - Koźle, przychodnia B - MED, gabinet nr 6

czwartek 16.00-19.00

tel. 77 482 47 52

Wojewódzki Ośrodek Terapii

Uzależnienia i Współuzależnienia

ul. Głogowska 25 b, Opole

tel. 77 455 25 35

wotuiw.opole.pl

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej

ul. Mikołaja Reja 2a, 47-224 Kędzierzyn-Koźle

Parter i I piętro

telefon: 77 483-59-49 (sekretariat)

fax: 77 483-59-49

e-mail: mopsC@mops-kkozle.pl

Ośrodek czynny jest

od poniedziałku do piątku w godzinach 07.15 - 15.15

 Komisariat Policji Kędzierzyn - Koźle

ul. Racławicka 3

Dyżurny 77 482 47 10

Komisariat Policji Kędzierzyn - Koźle

ul. Wojska Polskiego 18

Dyżurny 77 472 4666 (centrala) fax 77472 4645

Policyjny telefon zaufania 77 483 87 88

Diecezjalna Poradnia Rodzinna

pl. Katedralny 4, 45-005 Opole

dfoz.pl

tel./fax 77 44 25 550

e-mail: poradnia@dfoz.pl

Dyrektor Poradni, Sekretarz Zarządu:

ks. Paweł Landwójtowicz

e-mail: pawellandwojtowicz@dfoz.pl

Rejestracja wizyt

Zapisy do specjalistów przyjmujących w Diecezjalnej Poradni Rodzinnej można dokonywać

· osobiście pl. Katedralny 4, Opole (pn.-pt. godz. 8 00 _ 15 30)

· telefonicznie 77 44-25-550 w sekretariacie Poradni (pn. - pt. godz. 800 _ 1530)

· e-maiłem: poradnia@dfoz.pl

· za pomocą formularza kontaktowego

Poradnia Przedmałżeńska i Rodzinna

Towarzystwa Rozwoju Rodziny

ul. Damrota 6, Opole

tel. 77 454 48 45

godziny pracy 9.00-17.00

 Sąd Rodzinny

ul. Żeromskiego 5, Kędzierzyn - Koźle

tel: (077) 40 53 171

Adres e-mail: rodzinny@kozle.sr.gov.pl

Prokuratura Rejonowa w Kędzierzynie - Koźlu

ul. Głubczycka 5, 47 - 200 Kędzierzyn - Koźle

tel. 77 403 44 00

e-mail: prkk@opole.po.gov.pl

godziny urzędowania:

Pn: 7.30 - 18.00     Wt - Pt: 7.30 - 15.30

 Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie

www.niebieskalinia.pl

tel. 22 668 70 00

sekretariat 22 824 25 01

fax 22 823 96 64

w dni powszednie w godz. 12 00 - 18 00

w soboty od godz. 1000 - 1600

 

116111 - telefon zaufania dla dzieci i młodzieży         

800 12 12 12 -dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka                        

116123 - kryzysowy telefon zaufania dla dorosłych w kryzysie emocjonalnym, rodziców potrzebujących wsparcie oraz niepełnosprawnych

116000 - zaginione dzieci Itaka

116006 - telefon zaufania dla ofiar przestępstw

800 120 289 - infolinia dla osób uzależnionych, z nałogami               

801199990 - telefon zaufania narkotyki - narkomania

801109696 - infolinia Towarzystwa Rodzin i Przyjaciół Dzieci Uzależnionych  "Powrót z U" 

Hej!

Wykorzystujemy ciasteczka, by powiadomić was o wykorzystaniu ciasteczek oraz ustostępniać opcje dostępności dla osób niepełnosprawnych. Możesz wyłączyć ich obsługę dla tej strony w przeglądarce, lecz wspomniane udogodnienia nie będą działać poprawnie.
System shutdown

System shutdown

substr(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in file /home/lo2kk/domains/lo2kk.edu.pl/public_html/config/init.php on line 52