CELE I ZAŁOŻENIA
Program skierowany do uczniów chcących zdobyć i pogłębić umiejętności związane z obszarem działań projektowych oraz różnorodnych dziedzin takich jak: praca w międzynarodowej grupie, rozwijanie relacji społecznych, doskonalenie umiejętności z dziedziny technologii informacyjno-komunikacyjnej, planowania oraz realizacji działań projektowych. Głównym założeniem projektu są tygodniowe zagraniczne wyjazdy grup uczniów wraz z opiekunami do krajów Unii Europejskiej (w naszym przypadku do Portugalii), dotyczące realizacji dowolnych zagadnień projektowych wpisujących się w podstawę programową.
Tytuł projektu: Od ucznia do młodego europejskiego lidera – międzynarodowa współpraca uczniów kluczem do lepszego kształtowania kompetencji przydatnych młodym ludziom we współczesnym świecie. Nr 2019-1-PMU-1178.
Partner : Escola Secundária Emídio Navarro, Avenida Rainha Dona Leonor, 2809-009 Almada
Uczestnicy: 28 uczniów II LO, nauczyciele języka angielskiego angielskiego i podstaw przedsiębiorczości, uczniowie i nauczyciele ze szkoły Emidio Navarro.
Cele szczegółowe projektu:
Chcemy realizować przedsięwzięcie „Od ucznia do młodego europejskiego lidera – międzynarodowa współpraca uczniów kluczem do lepszego kształtowania kompetencji przydatnych młodym ludziom we współczesnym świecie” wraz z portugalskimi partnerami ponieważ priorytetem dla naszych uczniów i dla nas, powinien być ich rozwój społeczny oraz rozwijanie kompetencji osobistych, przydatnych we współczesnym świecie. Realia polskiej szkoły średniej nie zostawiają wiele czasu na pogłębianie kompetencji liderskich, przedsiębiorczości i kreatywności na zajęciach. Projekt stwarza taką możliwość poprzez działania przygotowawcze w szkole i działania projektowe w Portugalii, oraz ich wpływ na naszych uczniów i społeczność szkolną po powrocie z mobilności.
Cele szczegółowe mobilności dotyczą uczniów, nauczycieli i całej społeczności szkolnej:
Uczniowie rozwijają:
- umiejętności rozumienia, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji
- wszystkie sprawności posługiwania się językiem obcym, wielojęzyczność
- kompetencje cyfrowe i matematyczne oraz zakresie technologii i inżynierii
- kompetencje miękkie
- przedsiębiorczość, kreatywność i innowacyjność
- świadomość kulturową i europejską
Nauczyciele:
- wykazują się działaniami innowacyjnymi związanymi z planowanymi działaniami projektowymi
- zwiększają atrakcyjności zajęć języka angielskiego i podstaw przedsiębiorczości w oparciu o materiały przygotowane do mobilności i wypracowane podczas jej trwania
- dzielą się wiedzą i doświadczeniami z nauczycielami z Portugalii
-czerpią inspiracje z obserwacji funkcjonowania instytucji partnerskiej
- dzielą się dobrymi praktykami z nauczycielami szkoły macierzystej
-motywują nauczycieli z innych szkół do poszukiwań możliwości działań innowacyjnych i projektowych w kraju i za granicą
Szkoła poprzez udział w projekcie:
- staje się atrakcyjniejsza w oczach uczniów i rodziców
- pozyskuje dodatkowe środki finansowe na działania rozwojowe, które nie mogłyby zostać sfinansowane przez organ prowadzący
- podnosi swój prestiż w lokalnej społeczności
- przyciąga nowych kandydatów chętnych do podjęcia nauki
- pogłębia wymiar europejski instytucji
- inspiruje inne placówki do podjęcia działań innowacyjnych
Działania mobilności wpisują się w realizację podstawy programowej z kilku przedmiotów. Są to przede wszystkim podstawy przedsiębiorczości, język angielski, wiedza o kulturze, informatyka i język polski. Założenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego również pokrywają się z celami projektu.
Wybraliśmy cztery obszary współpracy ze stroną portugalską. Językiem współpracy będzie j. angielski. Wszystkie zajęcia merytoryczne projektu będą oparte na warsztatowej pracy w grupach. Każdy z dni mobilności będzie poświęcony innemu obszarowi.
Obszar I - Kim jesteśmy? w tym obszarze uczniowie będą się poznawać, tworzyć mieszane grupy, opisywać siebie i swoje pokolenie (Post-Millenials ),następnie odbędzie się prezentacja grup roboczych poprzedzona krótkimi warsztatami z elementów autoprezentacji.
Obszar II - Jesteśmy przedsiębiorczy. Zdefiniujemy, co to są kompetencje liderskie, innowacyjność i kreatywność, jak je kształtować i rozwijać. Następnie zajmiemy się pojęciem start-upów. Grupy będą pracować nad projektem własnego start-upu i jego prezentacji.
Obszar III - Jesteśmy pokoleniem cyfrowym – będziemy rozwijać kompetencje cyfrowe i technologiczne. Zajmiemy się rzeczywistością wirtualną i nauczymy jak stosować gry w edukacji.Za ten obszar będzie odpowiedzialna strona portugalska.
Obszar IV - Jesteśmy świadomymi Europejczykami –będziemy pogłębiać świadomość kulturową poprzez krótkie lekcje portugalskiego i polskiego i zajęcia z popkultury. Chcemy także dowiedzieć się jakie są między nami podobieństwa i różnice. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: Jaki powinien być młody Europejczyk?
Dzień V - podsumowanie działań -grupy dokończą działania(prezentacje, filmy etc.), opracują kartę młodego europejskiego lidera i jego cechy. Nastąpi rozstrzygnięcie konkursu na start-up. Wybierzemy najlepszych liderów działań. Podsumujemy i zakończymy projekt. Zastanowimy się nad produktem końcowym, którym będzie plakat / plansza dydaktyczna z cechami młodego europejskiego lidera zaprojektowana i opracowana przez beneficjentów programu w j. angielskim.
Strona portugalska zorganizuje także wycieczki, spotkania i wizyty studyjne związane z tematyką zajęć i poszerzeniem tła kulturowego mobilności.
Mobilność zostanie poprzedzona cyklem zajęć przygotowujących młodzież do projektu i poszerzających ich świadomość kulturową. Będą to dodatkowe zajęcia z j. angielskiego, zajęcia z podstaw j. portugalskiego, zajęcia praktyczne gotowania potraw kuchni portugalskiej oraz różne warsztaty związane z przedsiębiorczością i byciem liderem grupy oraz kształtowaniem i rozwijaniem u uczniów umiejętności kreatywnego myślenia i pracy w zespole.
Uczniowie i opiekunowie przed, w trakcie i po powrocie z mobilności staną się jej ambasadorami. Będą zamieszczać swoje relacje na portalach społecznościowych i na stronie internetowej szkoły. Opowiedzą o projekcie w prasie i mediach lokalnych. Uczniowie podzielą się nabytą wiedzą i umiejętnościami z rówieśnikami z zajęciach lekcyjnych. Nauczyciele podzielą się wiedzą i dobrymi praktykami z nauczycielami swojej szkoły spoza niej, inspirując innych edukatorów do podjęcia konkretnych działań. Realizacja tak dużego projektu międzynarodowego wpłynie na podniesienie prestiżu szkoły w lokalnym środowisku.
Szczegóły znajdziecie TUTAJ
Zapraszamy również do GALERII zdjęć ilustrujących nasze działania.