SZKOŁA WOLNA OD DOPALACZY
II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Kędzierzynie-Koźlu w roku szkolnym 2015/2016 wykonywało zadania przewidziane regulaminem konkursu Szkoła wolna od dopalaczy i w efekcie otrzymało certyfikat nadający szkole stosowny tytuł. Działania profilaktyczne przyjęły różnorodną formę:
- prezentacja sztuk teatralnych ukazujących tematykę narkotyków i dopalaczy oraz przemocy psychicznej, manipulacji i trudnych wyborów życiowych, TUTAJ
- konwersatoria na temat - Dopalacze jak się przed nimi bronić - w ramach edukacji zdrowotnej na zajęciach wychowania fizycznego
- opracowanie i upowszechnienie ulotek " #bezdopalaczy- prawdy i mity"
- szkolny konkurs na plakat pod nazwą STOP DOPALACZOM
- spotkanie z psychologiem klinicznym, pracownikiem Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kędzierzynie-Koźlu - Panem Robertem Warzechą. Tematem prelekcji był problem uzależnień od narkotyków i dopalaczy. Wystąpienie było poparte przykładami związanymi z doświadczeniami zawodowymi w kontaktach z młodymi ludźmi – uzależnionymi i wykazującymi skłonności samobójcze. Całość wystąpienia uzupełniała prezentacja multimedialna pokazująca między innymi statystyki dotyczące uzależnień wśród młodzieży TUTAJ
- szkolenie i zajęcia praktyczne z pomocy przedmedycznej przeprowadzone przez szkolną drużynę ratowniczą
- akcja „Pakt przeciwko dopalaczom”- akcja zbierania podpisów na liście popierającej " Pakt przeciwko dopalaczom". Celem było uwrażliwienie młodzieży, uświadomienie, że bardzo wielu młodych ludzi jest przeciwko dopalaczom i narkotykom, a ich postawa na "Nie" jest akceptowana i pożądana wśród młodzieży Naszego Liceum
- prezentacja na lekcjach wychowawczych spotów konkursowych , w tym filmy naszych uczniów, biorących udział w konkursie MSW dla szkół ponadgimnazjalnych na najlepszy materiał filmowy promujący zdrowy i wolny od używek (przede wszystkim od dopalaczy) tryb życia a także przeprowadzenie ankiety dotyczącej wiedzy na temat dopalaczy. Celem akcji „Przytomni” „Dopalacze Kradną Życie” było zwiększenie świadomości młodych osób, w zakresie niebezpieczeństw związanych z zażywaniem dopalaczy.
Działania przeprowadzone w czasie realizacji programu konkursowego „ Szkoła wolna od dopalaczy” są kontynuowane w kolejnych latach. Uczniowie świadomie uczestniczą w podjętych działaniach a nauczyciele chętnie angażują się w akcje promujące zdrowy i wolny od uzależnień tryb życia. Tematyka narkomanii i stosowania dopalaczy staje się tematem bardzo aktualnym i dotyczącym młodych ludzi często w wieku szkolnym. Wiadomości, rozmowy i prelekcje uwrażliwiają młodzież i dają nadzieję, że w trudnych sytuacjach życiowych skierują swoje kroki do przyjaciół, rodziców i pedagogów, a nie do narkotyków i uzależnień.
Koordynator projektu – Katarzyna Kempa – nauczycielka wychowania fizycznego
SZKOŁA DEMOKRACJI
W roku szkolnym 2015/2016 II Liceum Ogólnokształcące przystąpiło do programu Szkoła Demokracji organizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Jest to program, który zakłada zwiększenie roli Samorządu Uczniowskiego w organizowaniu pracy szkoły, poprzez dostosowanie go do współczesnych wymogów. Uczestnictwo w nim polega na konieczności zastosowania zmian we współpracy uczniów, grona pedagogicznego, dyrekcji szkoły. Zmiany dotyczą kilku obszarów, z których najważniejsze to:
• stworzenie stabilnej instytucji, której trwanie będzie wykraczać poza jednoroczne fluktuacje ograniczone wyłącznie talentami poszczególnych liderów,
• reforma działania SU poprzez oparcie jego pracy o zaufanie i współczesne rozwiązania z wykorzystaniem narzędzi nowoczesnych technologii,
• ukształtowanie samorządu jako platformy służącej dialogowi uczniów z dyrekcją, radą rodziców, oraz gronem pedagogicznym.
Jury konkursowe bardzo wysoko oceniło wszystkie działania i przyznało II LO certyfikat "SZKOŁA DEMOKRACJI". Jesteśmy z tego bardzo dumni, dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w działania.
Od momentu przyznania szkole certyfikatu wszystkie podejmowane przez nią działania oparte są obowiązujących kryteriach.
CYBERBEZPIECZNY UCZEŃ
W roku szkolnym 2015/2016 II LO przystąpiło do realizacji wojewódzkiego programu podniesienia świadomości w zakresie bezpiecznego korzystania z Internetu w ramach inicjatywy „Cyberbezpieczny Uczeń". Program powstał z inicjatywy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Opolu, we współpracy z Wojewodą Opolskim oraz Opolskim Kuratorem Oświaty, jest pierwszą tego typu inicjatywną w kraju.
Program ma za zadanie:
- kształtowanie i promowanie bezpiecznych zachowań użytkowników sieci internetowej,
- przybliżenie zagrożeń wynikających z sieci internetowej wśród dzieci i młodzieży (child grooming, pedofilia, seksting),
- podniesienie świadomości nauczycieli, pedagogów szkolnych oraz rodziców o zagrożeniach na jakie narażone są dzieci,
- podniesienie świadomości wśród społeczeństwa województwa opolskiego o zagrożeniach związanych z cyberprzestępczością oraz przepisy karne i procedury postępowania w przypadku ujawnienia zagrożeń płynących z zagrożeń z korzystania z Internetu,
- ograniczenie zjawiska cyberprzemocy wśród młodzieży,
- zapoznanie z metodami działania przestępców oraz sposobami wykorzystywanymi przez przestępców (hacking, wyłudzanie danych osobowych, oszustwa internetowe),
- podniesienie świadomości uczestników w zakresie odpowiedzialności prawnej związanej z działaniami podejmowanymi w Internecie (utwory prawnie chronione, obrót wyrobami z podrobionymi znakami towarowymi, sprzedaż leków, publikowanie wizerunku),
- podniesienie świadomości dzieci i młodzieży oraz rodziców w zakresie metod obrony przed zagrożeniami płynącymi z Internetu.
Działania w celu podniesienia cyberbezpieczeństwa są kontynuowane i rozwijane w każdym roku szkolnym.
GAME X REAKTYWACJA
Celem programu realizowanego w roku szkolnym 2016/2017 jest zwiększenie oddziaływań profilaktycznych wśród młodzieży, rozwijających wiedzę i kompetencje w zakresie uzależnień behawioralnych oraz kształtujących prawidłowe postawy i zachowania, zwłaszcza w kontekście pomocy rówieśniczej .
Obrazowym wprowadzeniem do dyskusji o uzależnieniach behawioralnych i pomocy koleżeńskiej jest pierwsza część programu - gra szkoleniowa GAME X REAKTYWACJA ( poprzedzająca drugi etap programu - podsumowanie ) Jednym z rekomendowanych modeli podsumowania jest system, który zakłada przeprowadzenie uczestników przez cztery fazy podsumowania:
Opis (zachowań i uczuć) - rozgrywka budzi wiele emocji, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Uczestnicy mają możliwość porozmawiania o tym, co się wydarzyło, podzielenia się wrażeniami. W rezultacie tej fazy gracze oczyszczają się z negatywnych emocji, a nie wzmacniają poczucie winy, gorycz przegranej, wzajemne obwinianie itp. Wartym podkreślenia jest fakt, że w grach szkoleniowych niektórzy wygrywają, a inni wychodzą z cennym bagażem doświadczeń.
Analiza (zachowań i działań) - w tej części ważna jest interpretacja zachowań graczy. Jak oceniają swoje decyzje? Dlaczego grali tak, a nie inaczej? Jakie było znaczenie poszczególnych elementów?
Zestawienie - najtrudniejsza część podsumowania, czyli zainspirowanie graczy do poszukiwania analogii między grą a rzeczywistością.
Aplikacja - czyli co można zrobić, by przenieść wnioski z gry na rzeczywistość?
Podsumowanie maksymalnie angażuje uczestników i włącza ich do wspólnej dyskusji.
Jednym z współautorów edukacyjnej gry planszowej w zakresie uzależnień behawioralnych jest współpracujący z naszą szkołą - prof.zw.dr hab.- Piotr Morciniec, obecnie dyrektor Instytutu Nauk o Rodzinie i kierownik Katedry Bioetyki i Etyki Społecznej na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Opolskiego.
SZKOŁA AMBASADOR PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
W grudniu 2017 roku po odbyciu szkolenia przez Panią M. Michaliszyn w siedzibie Biura Parlamentu Europejskiego rozpoczęto w naszej szkole realizację programu. Z uczniów klas IC i IA utworzono grupę Młodszych Ambasadorów. Nawiązano współpracę ze szkołą w Holandii (Emerwelda College), która wcześniej uczestniczyła w programie. Zorganizowano video-konferencję mającą na celu poznanie ich doświadczeń. Członkowie grupy stworzyli biblioteczkę europejską oraz kącik informacji europejskiej. Działania młodych ambasadorów PE są kontynuowane w kolejnych latach szkolnych zgodnie z certyfikatem, który posiadamy od 2018 roku.
MISJA MAŁGORZATA
"Misja Małgorzata" jest inicjatywą, która zrodziła się w ramach struktury "Caritas" Archidiecezji Warszawskiej w październiku 2008r. Celem "Misji" jest pomoc osobom zagrożonym przemocą seksualną, fizyczną, psychiczną i emocjonalną oraz objęcie pomocą duchową i działaniami zmierzającymi do readaptacji i resocjalizacji osób zagrożonych prostytucją i uwikłanych w prostytucję. Misja Małgorzata prowadzi między innymi zajęcia profilaktyczno - edukacyjne w szkołach oraz placówkach wychowawczych i resocjalizacyjnych. Zajęcia dotyczą zagrożeń uzależnienia od pornografii, prostytucji i sponsoringu, a także przedstawiają problematykę handlu ludźmi.Celem profilaktyki jest:
• ograniczenie korzystania przez młodych ludzi z materiałów pornograficznych, podważenie obecnych w pop - kulturze i pornografii silnie szkodliwych mitów na temat miłości i seksualności oraz ukazanie konsekwencji korzystania z pornografii. ;
• ostrzeżenie przed konsekwencjami wchodzenia w relacje sponsoringu, zapobieganie wchodzeniu na drogę prostytucji jako sposobu życia i zarobkowania oraz przeciwdziałanie uprzedmiotowieniu osoby, jakie ma miejsce w relacji sponsoringu i prostytucji;
• wzbudzenie motywacji do pracy nad własnym rozwojem w sferze budowania dojrzałych więzi, ukazanie postaw i działań, które zwiększają szansę przeżycia prawdziwej, wiernej i trwałej miłości oraz kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne decyzje i wybory;
• zapobieganie postawie konsumpcyjnej w dziedzinie relacji międzyludzkich.
W zajęciach prowadzonych przez wolontariuszki wzięli udział uczniowie 10 klas pierwszych, drugich i trzecich.
TU NIE CHODZI O JEDZENIE
Tu nie chodzi o jedzenie to kampania społeczna, której celem jest przełamanie stereotypów oraz uświadomienie otoczenia, że zaburzenia odżywiania to choroba, którą się leczy i możliwy jest powrót do zdrowia, ale konieczne jest kompleksowe i interdyscyplinarne podejście. Anoreksja, bulimia i kompulsywne objadanie mogą dotyczyć każdego i wbrew pozorom wcale nie chodzi tu o jedzenie. Zadanie finansowane jest ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020. Organizatorem zadania jest Ogólnopolskie Centrum Zaburzeń Odżywiania, działające w ramach Fundacji Europejskie Centrum Wspierania Inicjatyw Społecznych im. prof. Kazimierza Twardowskiego
Nasza szkoła znalazła się w 2018 roku wśród 85 szkół ponadgimnazjalnych w Polsce, które realizują ten program. W ramach projektu uczniowie 10 klas (wszystkie pierwsze, drugie i jedna trzecia) biorą udział w warsztatach profilaktycznych z zakresu zaburzeń odżywiania. Odbyło się również spotkanie dla grona pedagogicznego, w trakcie którego przeprowadzono warsztat pt. “Rozpoznawanie i wczesna interwencja w zaburzeniach odżywiania” . Rodzice uczniów otrzymają materiały informacyjne. Film promujący kampanię znajdziesz TUTAJ
ROZWÓJ KOMPETENCJI CYFROWYCH Z MEDIA 3.0
"Rozwój Kompetencji Cyfrowych" to projekt Przestrzeń from Facebook, który ruszył we wrześniu 2018 roku w całej Polsce. W województwie śląskim partnerem regionalnym została Fundacja Media 3.0. Program został objęty patronatem honorowym Ministerstwa Cyfryzacji oraz Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Skierowany jest do osób młodych, wchodzących na rynek pracy, którzy chcą zwiększyć swoje umiejętności cyfrowe, mające coraz większy wpływ na sukces zawodowy w gwałtownie rozwijającej się e-gospodarce. Na szkoleniu uczniowie mieli okazję dowiedzieć się:
- jak zaistnieć w sieci- spotkanie przybliżyło narzędzia internetowe, dzięki którym można zaistnieć online. Uczniowie mogli dowiedzieć się , co sprawia, że ludzie chętnie korzystają z niektórych serwisów, a inne omijają szerokim łukiem. Poznali też bezpłatne, łatwe w obsłudze narzędzia, które ułatwiają stworzenie wiarygodnego i przynoszącego korzyści miejsca w sieci- własnej wizytówki, bloga czy strony internetowej;
- jak się projektuje aplikacje mobilne- uczniowie zapoznali się z metodą tworzenia innowacji nazywaną myśleniem projektowym i sprawdzili, jak można szybko wypróbować swój pomysł, by znaleźć jak najlepsze rozwiązanie. Myślenie projektowe jest podejściem, które zachęca do kreatywnego poszukiwania rozwiązań, także z wykorzystaniem technologii i które można wykorzystać nie tylko w życiu zawodowym;
- jak się nie dać się hackerom- uczniowie otrzymali praktyczne wskazówki, jak można bezpiecznie korzystać z urządzeń podłączonych do Internetu oraz dowiedzieli się, jakie pułapki zastawiają na użytkowników oszuści i co można zrobić, by ochronić siebie/swój biznes przed osobami wyłudzającymi dane personalne i przed złośliwym oprogramowaniem.
- jak zaplanować kampanię w mediach społecznościowych- uczniowie dowiedzieli się, jak tworzy się strategię marketingową w czterech krokach i jakie korzyści może nam przynieść marketing społecznościowy w różnych obszarach działalności- w karierze, społeczności, w jakiej żyjemy czy też własnym biznesie.
Każdy uczestnik spotkania otrzymał zaświadczenie potwierdzające udział w szkoleniu.
SZKOŁA MŁODYCH PATRIOTÓW
Jesienią 2018 roku II LO realizowało zadania przewidziane regulaminem konkursu Szkoła młodych patriotów:
- konwersatoria pt. „Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą”.
- debata oksfordzka : „Patriotyzm to anachronizm”
- konkurs na plakat „100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości” i wystawa prac.
- konferencja historyczna „Stu wybitnych Polaków na setną rocznicę odzyskania niepodległości”.
- sondaż wśród uczniów, nauczycieli, mieszkańców miejscowości nt. postaw patriotycznych oraz roli patriotyzmu lokalnego
- ogólnoszkolny konkurs historyczny „ Niepodległa".
- konkurs recytatorski o tematyce patriotycznej
- wojewódzki konkurs pieśni patriotycznych
- Opracowano również kodeks postaw patriotycznych następującej treści:
Używamy poprawnego języka polskiego
Dbamy o dobre imię Polski za granicą
Znamy historię Polski
Szanujemy symbole narodowe
Obchodzimy święta państwowe – bierzemy czynny udział w uroczystościach patriotycznych i wywieszamy flagę narodową
Znamy artykuł 28 Konstytucji RP
Znamy tekst Mazurka Dąbrowskiego i zachowujemy właściwą postawę podczas jego wykonywania
Dbamy o polskie tradycje i obyczaje
Bierzemy czynny udział w wyborach i referendach
Wypełniamy obywatelskie obowiązki, które nakłada na nas Konstytucja RP
W miarę możliwości kupujemy polskie produkty i wspieramy polskie przedsiębiorstwa
Działamy społecznie – niesiemy wsparcie i pomagamy słabszym i ludziom w potrzebie
Bierzemy udział w lokalnych przedsięwzięciach
Walczymy z własnymi słabościami, doskonalimy się i rozwijamy
Kultywujemy pamięć o bohaterach narodowych
Tworzymy odpowiednie wzorce dla następnych pokoleń
Szanujemy własność prywatną, ale dbamy też o dobro wspólne
Po zakończeniu konkursu szkoła otrzymała stosowny certyfikat.
Koordynator projektu - Jadwiga Kosalla
TYDZIEŃ KONSTYTUCYJNY
II LO bierze udział w akcji Tygodnia Konstytucyjnego, organizowanego przez Stowarzyszenie im. Prof. Zbigniewa Hołdy nieprzerwanie od 2016 roku. W ramach wydarzenia prawnicy prowadzą zajęcia dotyczące znaczenia Konstytucji w życiu obywateli. Tydzień Konstytucyjny ma zasięg ogólnopolski i odbywa się pod honorowym patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich.
Celem projektu jest zwrócenie uwagi uczniów na praktyczny wymiar obowiązywania Konstytucji i działalności Trybunału Konstytucyjnego. W ramach Tygodnia Konstytucyjnego prawnicy w przystępny i interesujący sposób starają się pokazać, że problematyka konstytucyjna ma bezpośredni wpływ na codzienne życie każdego z nas. Głównym celem Tygodnia Konstytucyjnego jest promocja świadomego obywatelstwa i zachęcenie młodych ludzi do większego zainteresowania się sprawami publicznymi.
W II edycji projektu zajęcia warsztatowe poprzedza prelekcja dotycząca Konstytucji Rzeczpospolitej Polski. Obcowanie z paragrafami, artykułami, ustępami i możliwość poruszenia różnych przypadków szczegółowych powoduje, że uczniowie mogą poczuć się jak w sądzie. Kazusy jakie podejmują, być może przyszli prawnicy, dotyczą między innymi: ubezwłasnowolnionego brata umieszczonego za jego zgodą w domu pomocy społecznej, czy też odebrania prawa jazdy kierowcy, który przekroczył dopuszczalną prędkość pojazdu, gdyż wiózł zemdlonego pasażera do szpitala. Padające skróty kk (Kodeks Karny), kc (Kodeks Cywilny), kpk (Kodeks Postępowania Karnego) rozpalały „serca i umysły”.
W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia poświęcone były ustawie zasadniczej, dyskusji, debacie wymagającej refleksji i wspólnym poszukiwaniom argumentów. Prawnicy otrzymali kazusy oparte na autentycznych wyrokach Trybunału Konstytucyjnego, które są interesujące dla młodzieży (między innymi dotyczące prawa do nauki, wolności słowa, organizacji zgromadzeń spontanicznych).
A oto relacja mec. J. Różyckiego dla Stowarzyszenia prof. Hołdy po zajęciach listopadowych:
"W ubiegłym tygodniu adwokaci Jacek Różycki i Krzysztof Kiełbicki przeprowadzili zajęcia w II Liceum Ogólnokształcącym w Kędzierzynie-Koźlu.
Tamtejsza szkoła jest zawsze bardzo zaangażowana w Tydzień Konstytucyjny. W szkole realizowany jest autorski program edukacji prawnej, odbywa się tam także Festiwal Praw Człowieka, który ostatnio patronatem objęli (m. in.) Rzecznik Praw Obywatelskich, Naczelna Rada Adwokacka i opolska Rada Adwokacka. Bo warto. Bo trzeba. W ubiegłym tygodniu uczniowie rozmawiali z prowadzącymi o idei trójpodziału władzy. Wiążą się z nią ściśle niezawisłość sędziowska i niezależność sądów. Czyli Wartości, które muszą realnie istnieć, aby każdy z nas mógł korzystać ze wszystkich swoich wolności i praw. Dzięki kazusom przesłanym przez Stowarzyszenie im. prof. Zbigniewa Hołdy, młodzi ludzie mogą te fakty nie tylko poznać, ale i zrozumieć ich wagę. Adw. Jacek Różycki napisał: „Tym razem trochę "pobawiliśmy się" w sąd. Rozprawa wyglądała jednak nieco inaczej, niż zazwyczaj. Oczywiście, była mowa oskarżyciela, mówili także obrońcy - nawet dwóch. Skład sędziowski wzbogacił się też o ławników. Sędzia zawodowy (ja) każdorazowo pozostawał w ilościowej mniejszości. Czy jednak - mimo to - miał zasadniczy wpływ na głosowanie podczas narady nad wyrokiem? Uważam, że podczas takiej "zabawy" w sąd, udaje się pokazać i wytłumaczyć najwięcej ważnych zagadnień. Mieć poczucie, że to wszystko ma głęboki sens.” Po raz czwarty odbył się Tydzień Konstytucyjny. Z pewnością nie był to ostatni raz. Bo edukacja jest najważniejsza na świecie.
PS. W Kędzierzynie-Koźlu nasza akcja jeszcze się nie kończy. W przyszłym tygodniu odbędą się jeszcze kolejne zajęcia. "
Tydzień nie skupia się tylko na przybliżaniu uczniom Konstytucji. Prawnicy mówią też o prawie, mowie nienawiści, czy robią warsztaty, by dzieci zobaczyły jak w praktyce działa prawo i jak może wpływać na ich życie.
W roku szkolnym 2020/2021 zajęcia odbyły się online.
SZKOLNE KLUBY DEBAT OKSFORDZKICH
Szkolne Kluby Debat Oksfordzkich to projekt realizowany przez Fundację "Projekty Edukacyjne", którego celem jest szerzenie debaty oksfordzkiej jako holistycznego narzędzia edukacyjnego dla młodzieży i dla nauczycieli. Debaty są odpowiedzią na potrzebę rozwijania w szybko zmieniającym się świecie umiejętności miękkich, takich jak przemawianie publiczne, merytoryczna argumentacja, praca w grupie czy logiczne myślenie. Przede wszystkim, celem debat jest budowanie odpowiedzialnego i aktywnego społeczeństwa odpornego na demagogię i populizm. Działania projektu koncentrują się na utworzeniu na terenie Polski 16 Szkolnych Klubów Debat Oksfordzkich (SKDO) w szkołach ponadpodstawowych. Każda ze szkół, która wzięła udział w projekcie, miała przypisanego wykwalifikowanego trenera z zakresu debat oksfordzkich i wystąpień publicznych. Prowadził on wszystkie zajęcia w konkretnej szkole. Trener od 1 września 2019 do 30 września 2020 roku przeprowadzi łącznie 13 warsztatów z tą samą grupą, obejmującą minimalnie 12 a maksymalnie 20 uczniów danej placówki oświatowej. Każdy z warsztatów będzie trwał 2 godziny zegarowe. Spotkania będą obywały się raz lub dwa razy w miesiącu i będą kompatybilne z planem pracy roku szkolnego 2019/2020.
Warsztaty obejmują zagadnienia: zasady debaty oksfordzkiej, elementy logiki, sztukę argumentacji, obronę przed nieuczciwą argumentacją (sofistyka, erystyka), strukturę wypowiedzi, analizę źródeł, komunikację werbalną i niewerbalną, debatanckie strategię, dress code w wystąpieniach publicznych. Kluczowym elementem będzie przeprowadzenie kilku debat treningowych wraz z dokładnym omówieniem. Tematyka debat będzie dotyczyła problematyki obywatelskiej i społecznej. Projekt zakończony będzie turniejem debat oksfordzkich, zorganizowanym w Katowicach. Każdy z SKDO będzie miał obowiązek wystawienia jednej drużyny.
Turniej odbędzie się w październiku 2020 roku i będzie połączony z konferencją ewaluacyjną. Organizatorzy projektu zapewniają wszelkie materiały merytoryczne, które pomogą uczniom przygotować się zarówno do debat treningowych, jak i turnieju debat oksfordzkich, m.in. dwa webinary z udziałem ekspertów z zakresu edukacji obywatelskiej, skrypt wraz z bibliografią oraz dostęp do tematycznego bloga "Debaty w szkole". Rezultaty (m.in. scenariusze zajęć) i wnioski wypracowane w trakcie projektu zostaną opublikowane w formie bezpłatnego poradnika dla nauczycieli. W II LO w szkoleniu uczestniczą członkowie utworzonego przez uczniów Stowarzyszenia Mówców "Oratores", którego Prezesem jest Arkadiusz Małachowski z klasy III A.
Wszystko dzieje się pod okiem wykwalifikowanego trenera z zakresu debat oksfordzkich i wystąpień publicznych, Anny Skiendziel.
PoczytajMY
PoczytajMY to program firmowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Realizowany jest przez Klub Czytelniczy przy naszej szkole w ramach edukacji czytelniczej. Opiekunem projektu jest Pani Grażyna Kochalska - nauczyciel bibliotekarz.
Partnerem szkoły w programie jest Publiczne Przedszkole Nr 22 oraz Publiczne Przedszkole nr 6 w Kędzierzynie-Koźlu.
Głównym celem projektu jest rozwijanie zainteresowań czytelniczych, rozbudzanie u młodzieży motywacji do prowadzenia zajęć czytelniczych dla najmłodszych w celu kształtowania nawyku czytania. Projekt daje również możliwość wyrabiania postawy aktywnej u młodzieży, kształtowania umiejętności wystąpień publicznych i przełamywania barier.
Praca Klubu jest atrakcyjna dla odbiorców i prowadzących, młodzież konsekwentnie realizuje określony cel. Po każdych zajęciach przeprowadzana jest ewaluacja ( rozmowa z członkami Klubu i wychowawczyniami grupy przedszkolnej).
AKTYWNY SAMO-RZĄD
Przez cały rok szkolny 2019/2020 grupa ponad 30 uczniów naszej szkoły, składająca się z członków prezydium SU oraz przedstawicieli trójek klasowych, brała udział w projekcie pod nazwą Aktywny Samo-rząd.
Jest to projekt z zakresu edukacji obywatelskiej, angażujący społeczności szkolne skupione głównie w samorządach uczniowskich oraz w szkolnych kołach wolontariatu.
Uczniowie uczestniczyli w spotkaniach warsztatowych w ramach następujących obszarów:
SAMO-RZĄD CZYLI MŁODZI DECYDUJĄ! – Wpływ na podejmowanie decyzji i współpraca lokalna.
LIDERZY AKTYWNOŚCI – Aktywność społeczna i działalność wolontariacka oraz związane z nią możliwości.
TRENING ODWAGI W ŻYCIU SPOŁECZNYM – Świadomość wpływu wyrażania swojej opinii, komunikat asertywny, podejmowanie odważnych decyzji.
W ramach projektu odbyły się także szkolenia dla nauczycieli, w których udział wzięły 2 nauczycielki z naszej szkoły. Dziękujemy Fundacji Laboratorium Zmiany oraz Semper Avanti Opole za możliwość udziału w tak wartościowych warsztatach.
Projekt "Aktywny Samo-rząd. Inkubator Społeczeństwa Obywatelskiego" jest realizowany we współpracy z Fundacją Semper Avanti Opole jest współfinansowany przez Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020.
W dniu 19 listopada 2020 odbyła się gala podsumowująca, podczas której omawiano wspaniałe inicjatywy młodzieżowe z całego województwa opolskiego.
Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w to przedsięwzięcie.
PRZYSTAŃ W SIECI
Przystań w sieci to projekt edukacyjny, który powstał z inicjatywy Facebooka, NASK PIB i UNICEF Polska. Został stworzony z myślą o uczniach, nauczycielach, psychologach, pedagogach i bibliotekarzach, poszukujących odpowiedzi na pytania dotyczące odpowiedzialnego korzystania z internetu, ochrony własnego wizerunku w sieci i bezpieczeństwa online. Projekt objęty jest honorowym patronatem Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego.
Celem projektu jest:
• Przekazanie wiedzy z zakresu bezpiecznego i świadomego korzystania z internetu.
• Uświadomienie młodym ludziom, na jakie zagrożenia należy być przygotowanym podczas korzystania z internetu.
• Wyposażenie nauczycieli w wiedzę umożliwiającą reakcję w sytuacji niepożądanych zdarzeń lub zachowań młodych ludzi w sieci.
• Kształtowanie postawy krytycznego podejścia do informacji zamieszczonych w internecie.
• Promowanie pozytywnych zachowań w sieci.
Projekt „Przystań w sieci” składa się z kilku różnych inicjatyw, takich jak:
1. Kursy e-learningowe dla nauczycieli
2. Kursy e-learningowe dla uczniów
3. Tematyczne konferencje dla nauczycieli, wzbogacające wiedzę na temat bezpieczeństwa w sieci
4. Dzień Świadomego Korzystania z Internetu, który może zostać zorganizowany na terenie placówki szkolnej
5. Konkurs na projekt społecznej kampanii informacyjnej
W projekcie wzięło udział 114 uczniów oraz 3 nauczycieli. Wykonano wszystkie zadania wymagane do przyznania szkole Certyfikatu Szkoły Promującej Świadome Korzystanie z Internetu. Uczniowie klasy IIB wzięli udział w konkursie na projekt kampanii społecznej i zostali jego laureatami! Serdecznie gratulujemy i liczymy na realizację kampanii w szkole w kolejnym roku szkolnym!
Z MŁODZIEŻĄ W DIALOGU
"Z młodzieżą w dialogu" to projekt realizowany przez Fundację Laboratorium Zmiany w ramach programu Erasmus+. Uczniowie klas 1A, 1B, 1D, 2B, 2E, 2F, 2G wzięli udział w warsztatach integracyjnych pt. "Razem budujemy świat". Odbyły się one w formie symulacji obrad Sejmiku Wojewódzkiego. Podczas zajęć uczniowie mieli okazję wymienić się doświadczeniami związanymi z pandemią oraz zdiagnozować problemy w swoim najbliższym środowisku, wypracowując jednocześnie rozwiązania. Była to świetna okazja do poznania mechanizmów działania lokalnych władz samorządowych, poszerzenia kompetencji miękkich, a przede wszystkim odbudowania więzi społecznych po długotrwałej izolacji. Pomysły na rozwiązania w formie projektów uchwał (jak w prawdziwym sejmiku) zostaną zebrane i opracowane w publikacji, które będzie miała swoją premierę w sierpniu 2021 roku.